Wednesday, September 22, 2010

STrESs

Bagi orang yang hidup di bandar2 besar contoh macam kat KL neh, traffic jam neh da jadi macam lumrah...pergi kerja jam, balik kerja pon jam...kadang2 nk kuar pergi lunch pon jam...memang stress kan???

Jam n stress neh memang tak dapat dipisahkan..ibarat kucing sedang mengawan..

Maka aku selaku wartawan tak rasmi, telah mengambil inisiatif untuk mencungkil rahsia, apakah langkah2 proaktif yang diambil oleh rakyat Malaysia neh untuk memaksimumkan penggunaan masa sewaktu jam tersebut...mungkin ada antara beberapa cara neh, yang kite leh gune ramai2 untuk mengurangkan stress di jalan rayer...jom kita ikuti beberapa cara yang dapat aku perhatikan sepanjang pengalaman aku stuck dalam jam..

1. Menyanyi dan menari dalam kereta - golongan neh boleh dikatakan sebagai golongan yang berpewatakan ceria...tidak semestinye kaki clubbing..sesiapa sahaja yang minat muzik berpotensi jadi macam neh...salah satu care nak lepaskan tensen agaknye..tapi AWAS yer, kalu anda terlihat orang kereta sebelah tuhz menari tloncat2 atas kereta, sila jauhkan diri secepat mungkin..coz itu bukannye ceria, itu adalah SAWAN namanya...


2.Mengorek hidung - golongan neh leh dikategori sebagai golongan yang berkeyakinan tinggi dan tetap pendirian..die tak peduli da orang tengok ke tak, yang penting die tetap nak mengorek..seolah2 die seorang je ade hidung yang mempunyai hasil bumi..jangan ingat orang pakai kancil je yang prangai camneh, pakai BMW pon ade yang ikot prangai neh..sangat menyampah tengok..


3.Menghisap rokok - golongan ini boleh dikatakan golongan yang macho dan gentle...biasenye berpewatakan menarik, dan memang menjadi hero pujaan malaya..sebabnye,mudah je...coz aku pon tergolong dalam golongan neh..takkan laaa aku nak kutuk diri sendiri pulak, ye dak??..hehe~



4.Bergayut telefon - yang neh biase je kite tengok kat mane2...tak kisah laa gayut ngan awek ke, skandal ke, membe opis ke...tapi memang ramai golongan camneh..sekali pandang memang nampak macam orang gila coz cakap sorang2 then gelak sendiri2...tapi rupenye pakai handfree...

5.Cinta pada hon - golongan neh bagi aku merupakan golongan yang agak pendek akal n aku bet, paling tinggi blajor pon sampai darjah 5 je..then kne buang sekolah coz bodoh sangat..yang aku pelik sangat diorang neh, ape laaa sedap sangat dengan bunyi hon tuh..wat sakit telinga je..lagipon jalan tengah jam, nak tekan hon watpe..bukan leh laju pon..aku rase2 laaa kan, orang yang suke tekan hon neh mest jnis orang yang emergency nak g toilet...maklum laaa,da nak terburai~..jadi kalu anda stuck tengah jam, n ade orang tekan hon di belakang anda...paham2 je laaa..jangan marah2, senyum je...kesian,die da nak tercirit da tuh...


Sebenarnye banyak lagi, tapi aku da tak larat da nak pikir...aku nak tido, n bangun awal esok untuk siapkan assignment..hehe..chow!

No comments:

Post a Comment